A hazai zöld civil szektor önmegerősítésének aktuális irányai II.

ic033 Zöld Civilek 2.
Share

A szektorális szintű megerősödést célzó törekvések után most egy szervezeti szintű megújulást célzó mintaprogramot szeretnénk bemutatni.

A Messzelátó Egyesület 2015 januárjában meglehetősen nagy fába vágta a fejszéjét: egy 16 éves szervezetet álltak neki megújítani. Ennek az igénye abból fakadt, hogy úgy érezték, hogy működésük meghaladta a tagsági rendszerük akkori kereteit, ezért valami újat szerettek volna helyette. Mindez messzire vezetett – egy olyan összetett és alapos külső-belső megújulásba, ami egy idehaza egészen újszerű szervezeti forma felé kezdi vinni az egyesületet – a közösségépítésen alapú szerveződés, egyfajta közösségi vállalkozás felé.

Nagyon sok párhuzamos tendencia mutat afelé a világban, hogy a jövő civil szervezetének alapja és lényege egy több rétegű, harmonikus közösség kell legyen, ahol minden és mindenki a helyén van – rendben önmagával, a szervezettel, és a világgal is. És mielőtt azt gondolnánk, hogy egy ilyen szeretetközösség csupán valamiféle parttalan utópisztikus bölcsész álmodozás, érdemes megfigyelni, hogy a klasszikusan piaci szektorba tartozó szervezeteknél (például a nagyvállalatok környékén is) hasonló törekvések zajlanak – az már más kérdés, hogy ott milyen esélyekkel. Ez nem véletlen. Ha egyszer végbemegy egy ilyen – hosszú, nehéz, és sokszor fájdalmas – átalakulás, az elméletileg a kreatív munka szélsőségesen optimális körülményeit képes megteremteni, ezzel új magasságokba emelve a szervezet teljesítményét és produktivitását – miközben a társadalmi beágyazottság erősödésének okán (is) megteremti a pénzügyi fenntarthatóság stabil alappilléreit.

Az egyesület 2016. márciusában egy mintaadó konferencián mutatta be a 2015 eleje óta zajló munkát és annak első eredményeit. Az alábbiakban közreadjuk a 4 elhangzott  előadást.

(01) Mese a megújulás útjáról

Mesélt: Varga Judit, elnök

Total reboot – Stratégiázás, szervezetfejlesztés egy sokszínű, aktív közösség életében.

Jövőkép és küldetés recycling – Ha erős személyiségek víziói találkoznak….

Civil branding – Létezik olyan, hogy “civil branding”?

(02) Mese a tagsági rendszerünk megújításáról

Mesélt: Schnierer Kati, ügyvezető

Tagok – Magok egy civil szervezetben. Kik is vagyunk valójában? Elavult dolog a tagsági rendszer, vagy lehet jól csinálni?
Célzás – Kiknek üzenünk? Célcsoportok, érdekelt felek, önkéntesek és a többiek helye a szervezet életében. Közösségfejlesztő kommunikáció.
Életút modell – Közösségünk újragondolása: belépési pontok meghatározása egy szervezetbe. Út az érdeklődőtől a támogatóig.

(03) Nyári Juli a Civil Support munkatársa kommunikációs tanácsadóként segítette a Messzelátót ebben a munkában. Miként látta a közös munkát?

(04) Vágvölgyi Gusztáv Pabló az Inspi-ráció Egyesület munkatársa szervezetfejlesztőként kapcsolódott be a megújulásba. Hogyan vélekedik a közös munkáról?

A Messzelátó felvállalt célja, hogy a felgyűlt tapasztalatok és tanulságok alapján fokozatosan egyre több szervezetnek segítsen elindulni azon az úton, amire ők is ráléptek, és nem utolsó sorban végigjárni is azt. Rendkívül izgalmas kérdés, hogy szektorális és össztársadalmi szinten mi sülhet ki egy ilyen folyamatból.

A borítókép forrása.

Hozzászólások